Undervisningsdag d. 26. september
Opsamling og feedback
Transfer/transformation:
Der skal være et læringsbehov og en klar målsætning før
transfer kan opstå. Det handler om at overføre sin viden fra en situation til
en anden situation.
Man skal forpligte sig. Have tiltro til egne evner. Der skal
være en anvendelses kontekst og understøttende miljø.
Transfer har fokus+ på personens
evne til at handle på den rigtige måde i situationen. Transfer har fokus på at
den lærende kan bruge den tillærte viden til at handle rigtigt i en situation.
Ingen transfer uden forståelse,
forstået på den måde at hvis den lærende ikke forstår det lærte og
grundprincipperne, kan han heller ikke forklare det til andre og derfor kan
transfer ikke opstå.
Nærtransfer baseret på specifik viden og identiske elementer.
Transfer:
Eks. Arbejde med fuldtømmer på skolen. (Vertikal transfer –
overførsel inden for ét system)
Fjern transfer baseret på generel viden. (Horisontal –
overførsel mellem kontekster, systemer – fordrer forståelse).
Eks. Arbejde med fuldtømmer – færdigheder overføres fra
skole, til arbejde med spærretræ i RL (virksomheden).
Nævn Bjarne Wahlgrens ”12 faktorer” og nævn de 4 vigtigste
elementer.
Kommentarer
Send en kommentar