Jean Piaget - assimilation og akkommodation - 2. dag, studiedag

Aarkrog - Teorier om læring s. 25 - 35

Jean Piaget (1896 - 1980) arbejder med sin teori hvordan organismer tilpasser sig og udvikler sig i forhold til omgivelserne.

Piaget teori omfatter udvikling af tænkning og sprog. At anerkende omverden.
Piaget var konstruktivist og det forbindelses med hvordan mennesker opfatter omverden. Konstruktivisme handler også om at danne, skabe og opbygge noget. Vi, mennesker, ser virkeligheden gennem ord og billeder.

Piaget inddeler børn i forskellige faser i livet:
     
          1. Den sansemotoriske fase, fra nul til ca. to år
          2. Den før-operationelle dase, fra ca. to år til ca. syv år
          3. Den konkret-operationelle fase, fra ca. syv år til ca. 11 år
          4. Den formal-operationelle fase, fra ca. 11 år og resten af livet

Altså at børn lærer forskelligt i de forskellige faser, herunder den kognitive udvikling.

Derudover inddeler Piaget de 4 faser i yderligere stadier, som han beskriver som skemaer.
Skemaer skal ses som en form, der afgrænser et bestemt indhold. Det skal ses som en midlertidig færdiggørelse og stabilitet og IKKE som en endelig afgørelse. Det kræver dog at vi, mennesker, kan tænke abstrakt.

Piaget beskriver begrebet akkommodation, som at tilpasse sig omverden. Han bruger eksemplet, som at tage forskelligt tøj på til forskellige vejr situationer. Altså man tilpasser sig i forhold til de ændrede omgivelser.

Piaget beskriver adaption som en blanding af de to processer, assimilation (den med de forskellige skemaer) og akkommodation (den med at tilpasse sig omverden).
Han anvender assimilation og akkommodation til at beskrive udviklingen af skemaer i personens møde med omverdenen.

Man bliver drevet af interesse og motivation for at lære. Eleven anerkender undervisningen med nikken og signaler. Man stiller ikke spørgsmål til det eleven allerede ved, det passer blot ind i "skemaet". Der sker en rolig og stabil udvikling.

Akkommodation er det modsatte af assimilation. Her vil eleven udfordre skemaet og tilegne sig ny viden, som ikke passer ind i skemaet. Altså eleven begynder at stille krav og udfordre
Jo ældre vi bliver, jo vanskeligere vil akkommodationsprocessen være.

Assimilation og akkommodation er to forskellige dele i personens måde at tænke på. De trækker sig helst væk fra hinanden, men samtidig er de med at supplere hinanden og på den måde er de med til at udvikle personens udvikling.

Når vi snakker læring er assimilation og akkommodation to begreber som kan gøre en undervisning mere flydende. På den ene måde (assimilation) lærer vi eleven noget de i forvejen kender. Noget de evt. har arbejdet med før. Det gør denne type opgave nem og sjovt. Nogen elever har arbejdet med det før, mens andre ikke har (akkommodation).

Illeris - læring

Jeg har indtil videre prøvet at belyse Aakrogs læsning om assimilation og akkommodation. Nu går jeg videre til Illeris' teorier om kumulative og transformativ læring.

Kumulativ læring sker i de første år af barnets opvækst og er vigtig for dens fremtidige handlinger og læring.
Illeris prøver at belyse denne teori, ved at sammenligne den med at huske tal. Når vi skal huske tal, prøver vi at forbinde dem med noget bekendt. Tallene har ingen forbindelse med hinanden. Sammenlign det med udenadslære.

Derudover snakker Illeris selvfølgelig om assimilation og akkommodation, som jeg har beskrevet længere oppe.

Illeris kalder assimilation, akkommodation og kumulativ for den grundlæggende, udbyggende omstrukturering læring.

Slå op på side 71 og læs om de 4 læringstyper... Illeris - Læring s. 71.


















Kommentarer

Populære opslag