Observation af forskellige læringsformer d. 24.8.18 - studiedag


Gennemgang af bremser i plenum, 20 elever. Teorilokale

Fokus på assimilativ og akkomodativ læring.

Eleverne
- Flere elever deltager aktivt i undervisningen
- Størstedelen af klassen lærer akkomodativ. Altså de har en grundlæggende viden, men gennemgangen af undervisningen udfordrer dem og sætter ting i gang. Flere siger nårh....
- En enkelt elev ret fremme og deltager markant mere end de andre. Udfordrer underviseren og stiller kritiske spørgsmål. Helt klart akkomodativ læring med notaer af transformativ
- Enkelte elever kigger lidt rodet rundt
- Er sgu lidt i tvivl om at et par enkelte elever er på det kumulative stadie

- Ret homogen klasse, på trods af at de kun har gået på GF2 i 3 uger.

Underviseren
- Underviseren er motiveret og det smitter af på eleverne. Får eleverne med og undervisningen kører glidende.
- Bruger også praktisk viden i teorien, altså inddrager sin egen erfaring.
- Underviseren bruger en enkelt elev mere end de andre. Pas på med det. Bliver faktisk bedre i løbet af undervisningen.

Konklusion
Casper og jeg har start set samme opfattelse af observationen.
Inden vi gik i gang med observationen, havde jeg lidt svært ved ta se formålet med det. Dels fordi jeg lidt havde en overbevisning om, hvordan undervisningen ville være og jeg havde en forestilling om hvordan eleverne ville være. Disse synspunkter blev bekræftet, da vi gik i gang.
Til en anden gang, vil vi, hvis det er muligt, overvære en undervisning, hvor det emne de skal lære, er nyt. Jeg er af den overbevisning at her ville det være nemmere at se elevens læringsform. Som elev på en tekniskskole, på GF2, i et teorilokale, hvor de har repetition, har de fleste elever et kendskab til emnet i forvejen.  

Kommentarer

Populære opslag