4. dag, teoroi om forskellige læringsprocesser - 2. dag - Noter


Fri snak i plenum

Illeris beskriver i sin læringstrekant tilegnelsesprocessen og samspilsprocessen.
Tilegnelsesprocessen omfatter det subjektive og det, som det subjektive skal lære, altså det objektive.
Samspilsprocessen omfatter samspillet mellem andre subjekter. Derudover er der "indhold", "drivkraften" og "samspillet", som alle er beskrevet i et tidligere indlæg.

Husk at inkorporere de taksonomiske verber, altså betydningerne, til eksamen. Det gir en bedre forståelse og helhed.

Kan vi vende den taksonomiske trekant om? Skal det hele lægges fast? Hvorfor? Flere abstrakte malere og håndværkere arbejder mere eksperimenterende, og derfor ligger det hele ikke fast. Må vi stille os selv kritiske overfor denne læringsform?

Dagens tekster:

Kumulativ læring er udenadslæren. Hvorfor har vi svært ved at lære nye sprog? Vi har svært ved at lære udenfor de skemaer, vi har tilegnet os som børn.

Kort øvelse - forstå og beskriv læringstyperne

Beskriv kort de 4 læringstyper
- Kumulativ læring, er en ubevist læring. Noget vi taget for givet, såsom at gå og snakke. Denne læring bliver tilegnet indenfor de første 7 år.

Assimilativ læring, er en læring vi allerede har tilegnet os. En læring vi er opmærksom overfor. Aarkrog benytter sig at kokkeeleverne, som allerede kender rette de skal lave, mens andre ikke kender den. Altså er det markant nemmere at udføre den.

Akkomodativ læring, er en læring, hvor vi tænker abstrakt - tænker ud af boksen. Vi udfordre os selv og ønsker at lære nye ting. Vi vil tilegne os ny læring. Handler enormt meget om drivkraften og viljen.

Tranformativ læring, er en omstrukturering af de forskellige læringstyper vi allerede har tilegnet os. At ændre en dårlig vand. Hvor lang tid tager det, hvorfor ønsker vi at ændre den. Det er tit grænseoverskridende.

Kommentarer

Populære opslag