Undervisningsdag d. 12.9.
Gennemgang af portfolie
Til næste undervisningsdag opdel læseemnerne, så der skal læses mindre. Skim materialerne.
Læringsmål d. 12.9.
Viden
Have
viden om relationer og kommunikationens betydning for læringKunne observere, analysere og evaluere egen og andres undervisning og vurdere valg af læringsaktiviteter
Kunne indgå i samarbejde med deltagere, kolleger og organisation om læringsaktiviteter
---
Samspilsdimensionen er en udvidelse af Illeris's læringstrekant under samspil.
Brug Lave og Wenger, Aakrog og Illeris til eksamen.
Illeris mener dog at læring også sker gennem social læring - helt modsat af socialkonstruktivisme
- Social læring
- Albert Bandura og Peter Jarvis Imitation og formidling, oplevelse samt virksomhed
- Kritisk teori
- Frankfurterskolen og Hannoverskolen Socialisationsteori (samfundets betydning)
- Den kulturhistoriske tradition
- Vygotsky. Engeström og Holzkamp Vægt på læring i samfundsmæssigt perspetiv
- Lave & Wenger Praksisfællesskaber
- Politisk orienterede tilgange
- Freire Aktiv, problemorienteret, handlingsrettet læring
- Wildemeersch Social læring finder sted i deltagerstyrede systemer
- Socialkonstruktionisme
- Gergen Alt er en social konstruktion
Jean Lave og Etienne Wenger arbejder med praksisfællesskaber, deltagelse og legitim perifer deltagelse.
Der skal være en rollemodel før læring kan ske. At kunne gå i dybden i læringen. Læring i følge Lave og Wenger kan kun ske i praksisfællesskaber.
Kommentarer
Send en kommentar