Undervisningsdag d. 12.9.


Gennemgang af portfolie

Til næste undervisningsdag opdel læseemnerne, så der skal læses mindre. Skim materialerne.

Læringsmål d. 12.9.
Viden
Have viden om relationer og kommunikationens betydning for læring


Færdigheder
Kunne observere, analysere og evaluere egen og andres undervisning og vurdere valg af læringsaktiviteter
Kunne indgå i samarbejde med deltagere, kolleger og organisation om læringsaktiviteter

---

Samspilsdimensionen er en udvidelse af Illeris's læringstrekant under samspil.

Brug Lave og Wenger, Aakrog og Illeris til eksamen.

Læring sker i sociale sammenhæng - socialkonstruktivisme
Illeris mener dog at læring også sker gennem social læring - helt modsat af socialkonstruktivisme


  • Social læring
    • Albert Bandura og Peter Jarvis                                                                                                                       Imitation og formidling, oplevelse samt virksomhed
  • Kritisk teori
    • Frankfurterskolen og Hannoverskolen                                                                         Socialisationsteori (samfundets betydning)
  • Den kulturhistoriske tradition
    • Vygotsky. Engeström og Holzkamp                                                                                                      Vægt på læring i samfundsmæssigt perspetiv
    • Lave & Wenger                                                                                                               Praksisfællesskaber
  • Politisk orienterede tilgange
    • Freire                                                                                                                                                          Aktiv, problemorienteret, handlingsrettet læring
    • Wildemeersch                                                                                                                                          Social læring finder sted i deltagerstyrede systemer
  • Socialkonstruktionisme
    • Gergen                                                                                                                                                           Alt er en social konstruktion

Jean Lave og Etienne Wenger arbejder med praksisfællesskaber, deltagelse og legitim perifer deltagelse.
Der skal være en rollemodel før læring kan ske. At kunne gå i dybden i læringen. Læring i følge Lave og Wenger kan kun ske i praksisfællesskaber. 




Kommentarer

Populære opslag