Undervisningsdag d. 20.11.18

Hvad indebærer helhedsorienteret undervisning?

Helhedsorienteret underisning = tværfaglighed, retning (underviseren peger med helheden), man starter med helheden, mange dele udgør helheden, faget er midlet og ikke målet, praksisorienteret/ anvendelsesorienteret, tid til delelementer, motiverede elever, meningsskabende, skabe sammenhæng.

Det er svært at undervise helhedsorienteret når,

Når eleverne ikke kan se sammenhængen, skinnerne skal lægges inden vi kører, man fokuserer for meget på målepinde og eksamener

---

Dagens opgave

Formuler et konkret problem en undervisningskontekst,

                   Eleverne kan ikke se formålet med at udmåle tændingsanlæg på ældre biler
                                      da de ikke arbejder med ældre biler ude i virksomheden.

Hvorfor er det vigtigt?
Det er vigtigt, da eleverne skal have grundlæggende viden om tændingsanlæg og dermed de basale måletekniker. Uden de basale måletekniker, lærer de ikke at tænke abstrakt og mere bredt, hvis de løber ind i problemer.

Løsning:
Udform en opgave som tager udgangspunkt i ROV tænding. Stil en opgave, som de ikke kan udføre, medmindre at de læser om tændingsanlægget og udmålinger vedr. tændingsanlægget. Eleverne skal selv lave opgaver til hinanden i deres respektive grupper. Sammenlign med slagter og patering. Rent didaktik snakker vi om problemorienteret undervisning med deltager styring.


Lav et forslag til en opgave. Den skal være visuel.

Tændingen stilles forkert på et tændingsanlæg med ROV-tænding. Eleverne skal derefter lave udmåling på anlægget for at klarlægge hvorfor motoren går dårligt. Ud fra målingerne kan (eller måske ikke) eleven se at anlægget tænder for tidligt, i forhold til tændingsforstilling.
Eleven skal derefter beskrive hvilken komponenter, der kan berøre området og hvad problemløsningen er.
De skal beskrive tændingsavancering, komponenterne i rotor og stator. De skal udmåle tændspoler, tændrør og tændkabler.
Årsagen til at lave virkelig fejl, er at eleven skal bruge deres lærte viden og overføre den til praksis - altså transfer. Men også at kunne undervise i helhedsorienteret, så eleverne kan se sammenhængen og dermed føle sig mere motiveret til at arbejde i praksis.

Således er de pædagogiske didaktiske overvejelser: At kunne overføre deres lærte viden fra teori til praksis = nær transfer, da der er en konkret fejl på motoren. At lave undervisningen virkelighedstro, så de oplever et "rigtigt" problem på motoren. De får stillet krav til deres udmålinger OG tidsperspektivet, som mester ligeledes gør i virksomheden. Når alle de parameter blir skruet sammen, bliver eleverne mere motiveret og så er der fandme fest!






Kommentarer

Populære opslag