Studiedag d. 15.11.18



Vibe Aarkrog fortæller om helhedsorienteret undervisning  -se videoen.

https://www.emu.dk/modul/helhedsorientering-og-tværfaglighed

Aarkrog fortæller at helhedsorienteret undervisning tager udgangspunkt i noget eleverne kender fra deres erhverv eller jobfunktion. 
Eleverne mener at afstanden mellem at lære og det underviseren underviser i bliver for stod. Derfor skal, vi som undervisere, forsøge drage paralleller mellem skole og praktik, og derved gøre undervisningen mere spændende for eleverne og på den måde motiveres eleverne til at lære. De kan nemlig se behovet og meningen med at lære det. 

Hvis man bruger helhedsorienteret undervisning forkert og kun fokuserer på delen og ikke helheden, kan eleven ikke se formålet og dermed er eleven ikke motiveret til at lære. 

---

Andersen, Ole D. og Christensen, Albert (2016). Om at arbejde med helhedsorienteret og praksisnær undervisning. I: Erhvervspædagogisk didaktik. Hans Reitzels Forlag. Side 51-67.

Handler om at understøtte elevernes motivation og faglig udbytte.
Ved brug at helhedsorienteret undervisning er formålet at lære eleverne at bruge deres teoretiske og praktiske færdigheder i sammenhæng.

Det er vigtigt at læren kan omsætte branchens arbejdsopgaver til bred kompetence mål, for derved at skabe paralleller mellem skole og praktik.
  
Helhedsorienteret undervisning handler også om at kunne arbejde på tværs af forskellige fag. At kunne arbejde sammen med dansk underviseren og kende vedkommendes læringsmål.

"Forskning og erfaringer viser, at det øger elevernes motivation og indlæring, hvis de i undervisningen kan se meningen med det, de skal lære" S. 55.

Praksisbaseret, praksisnær og praksisrelateret undervisning.
- Handler om at skabe forbindelse mellem skole og praktik eller at kunne gennemføre et forløb bedst muligt. 
Denne undervisning er med at til at øge elevernes motivation. 

Praksisnær = At gøre undervisningen mere jordnær. Give eleverne indsigt på et andet plan, og sikre at de kan se fordelen ved undervisningen. At kunne skabe transfer mellem og dermed overføre viden fra en situation til en anden. Ved at anvende denne undervisningstype, sikrer man at eleven selv inddrager viden og færdigheder og kan omstille det til nye situationer. 

---

Andersen, Ole Dibbern & Larsen, Verner (2004). ProblemBaseret Læring - en anden måde at tænke uddannelse på. Side 1-15.


Problembaseret læring (PBL) handler om de aktuelle udfordringer, skolen og lærerne står overfor hver dag. 
Kan deles op i 2 - Problemer er udgangspunkt for læring og underviserens deltagelse. 

PBL skal ikke ses negativt i forhold til ordet problem. Det skal snares ses som en problemstilling eller en problemsituation. 

Det smarte med PBL er at, når eleverne arbejder med "problemet", vil du lære ny viden og tilegne sig faglige egenskaber. 
Men også at kunne arbejde på sådan en måde, at eleverne kan udvikle problemløsningsstrategier og kompetencer. 

Man kan se det som projektarbejde som læringsform. 
Som underviser skal vi tage udgangspunkt i "the real world", altså problemsituationer fra den virkelige verden. 


Vandret / organisering går fra det lærerstyrede til det deltagerstyrede.
Lodret / indholdsakslen går fra det fag-/stof orienteret mod det problemorienterede.
Skrå / læring/kompetenceudvikling indikerer forskellige PBL former.


Og så er vi tilbage til assimilativ og akkomodativ læring, som vi allerede kender ud og ind.




Kommentarer

Populære opslag