Studiedag d. 15. maj

Læst: Håndbog til eksperimenthjulet side 23-25

Læst: Refleksion og læring i praksis
Refleksion er et nøglebegreb for erfaring, handling og læring. 

Deweys reflektionsbegreb handler om at kunne sammenkæde handlinger og konsekvenser.
Refleksion kan også sammenkæde tænkning og handling fremadrettet. 
Dewey mener at refleksion er en udvikling af vores viden, som bygger på dokumentation og rationalitet. 

Refleksion opstår når vi undres og stiller spørgsmål ved vores handlinger, når disse ikke gir mening. Derfor reflekterer vi ikke når vi handler rutinemæssigt, altså det vi forventer skal ske og det vi ønsker at opnå og det mener Dewey er uhensigtsmæssigt, da vi som individer ikke udvikler som en levende skabninger. 

Når vi snakker om erfaringer, set i forhold til refleksion, handler det om at individet forholder sig til det undersøgende og eksperimenterende. Det er den aktive del af handlingen, altså der hvor vi lærer og udvikler os. 
Den modtagende del af erfaring handler om, den feedback vi for OG handler og ændrer i forhold til det. 

Men hvad er refleksion? Til at starte med, skal individet danne sig et overblik over problemet eller udfordringen. Derefter skal individet selv konstruerer og revurderer sin problemopfattelse. 
Her kan man anvende begreberne "framing" og "re-framing", som handler om hvordan individet handler í forhold til problemet. 

Gud hvor er den egentlig lang at læse og reflektere over. Hvad er meningen med læsning OG refleksion, når tekster læses??? 
Vi bruger en masse tid på at læse, reflektere og forholde os til det dokumenteret. Men handler det i virkeligheden ikke kun om at turde noget? Alt kaste sig ud i det man ønsker at eksperimentere med og ikke forsøge at danne sig alle mulige tanker før, under og efter. 
Forsøg med det man syntes er spændende og interessant og dur det, så dur det og hvis det ikke gør, så smid idéen ud og start forfra. Det hele behøver ikke være så forkromet...

I øvrigt så jeg et program om Slut-shaming der var ret spændende...

Tvungen opgave... Lækkert?


Hvad vil det sige at være entreprenant indenfor det fag, du uddanner til?

Først skal vi lige definerer ordet entreprenant. Ordret kommer fra Frankrig og betyder kort og godt 

En som tager mange initiativer og sætter mange ting i værk - især med henblik på at gøre en god forretning eller fremme egne interesser


Som udgangspunkt har jeg, set med mine socialkonstruktivistiske briller, svært ved at uddanne entreprenant, når vi kigger på målepine og rammerne som skolen sætter.  

Men der hvor jeg kan hjælpe dem, er med at igangsætte idéer hos eleverne og ved at skabe motivation til egen læring og aktivitet. Men ellers syntes jeg dælme det er svært på andre måder. 
Jeg har selvfølgelig mulighed for at tilrettelægge min undervisning, så jeg rammer eleverne så bredt som muligt og på forskellige niveauer, så alle kan følge med. 

Har egentlig svaret på næste spørgsmål... Hvilke udfordringer jeg evt. har ift. mine elever og mit fag.

Casper og jeg forsøgte at eksperimentere ift. brainstorming og det var en ret spændende øvelse. Som Casper også skriver... Fik vi gjort vores elever mere entreprenante??? Nej, det tror vi faktisk ikke, men vi lærte derimod fordelene ved at danne grupper på en motiverende måde og en "tvungen" måde... Meget mere om det næste gang.

Mojn mojn, ha´do moch i æ øjn








Kommentarer

Populære opslag