Studiedag d.9.1.19


Jeg sidder og skriver blog, og kommer til at tænke på, hvem jeg i virkeligheden skriver den for.
Er det virkelig for min egen skyld? Jeg har skrevet 33 indlæg, men bruger dem faktisk ikke til noget.
Skriver jeg dem for mine underviseres skyld? For de andre deltager på PD? Pas, jeg ved det faktisk ikke, men jeg ved at jeg bruger lang tid på det, og gør mig en masse tanker, som i virkeligheden, bare er i mit hoved... Hvorfor så ikke bare lade dem blive der, i stedet for at skrive dem ned? Jeg er jo ikke forfatter og ønsker at udgive en bog.

Men pyt, jeg skriver lidt. Så gør jeg i det mindste ikke noget forkert.

Positivisme... Hvad er det for en størrelse? Her fokuserer vi på genstanden på en objektiv måde. Det skal forstås på den måde, at vi ser genstanden udefra og med virkelighedens briller på. Vi ser genstanden med verdens synlige overflader. Vi beskriver altså genstanden fra en videnskabelig side. Der findes ingen dialog med objektet, blot en observation.

Fænomenologi fokuserer på Jeg'et. Ser objektet indefra, på en menneskelig måde og ikke videnskabeligt. Hvordan oplever, sanser og erfarer vi objektet på en subjektiv måde. Her føler vi, tænker og tror, men vi kan ikke mærke følelserne indeni. Betydninger forstås og fortolkes.
Jeg'et subjektive erfaringer.

Hermeneutik Her snakker vi om det kollektive. Vi ser tingene indefra, dog ikke som positivisme, men fra en kollektiv måde. Vi kalder det for intersubjektiv. Vi kan korte det ned til meninger, vaner, traditioner, normer og værdier. Hvilke kulturelle forforståelser har vi. Hvordan ser vi verden på forskellige måder? Det kulturvidenskablige perspektiv.
-------

Læst i bog, Videnskabsteori for de pædagogiske professionsuddannelser

Kap. 3 - Positivisme

Kap. 4 - Hermeneutik

Kap. 5 - Fænomenologi

+ bog, Metode og projektskrivning. Kap. 5 - Videnskabsteori, kort fortalt

Subjektet er os som mennesker. Objektet er "det" vi observerer eller undersøger. Hvad er den skinbarlige sandhed? Det er fakta i verdenssamfundet, som vi ikke kan benægte. Det skal ses eller mærkes.




Kommentarer

Populære opslag