Introdag til modul 3 - Pædagogisk videnskabsterori

Velkommen tilbage efter nytår...

Intro video

Efter jeg har set videoerne og det tilhørende materiale, har jeg et par spørgsmål, som jeg ser frem til at vi skal drøfte mandag d. 7. januar.

Tidligere på modul 1 og 2 sagde I, at på modul 3 var det individuelle grupper, også til eksamen. Meen det er jo ikke tilfældet. Hvad er årsagen til det? Det gør mig ikke noget, men det forvirrer lidt og derfor stiller jeg spørgsmålet.

Andet spørgsmål er valget af studiegrupperne. Hvad er spillereglerne? Hvad er det pædagogiske grundlag for at "tvinge" folk i grupper? Hvad er formålet med at lægge rammerne, når de ikke diskuteres inden? Hvem har ansvaret for studiegrupperne og kan folk blive smidt ud af gruppen, hvis de ikke er deltagene nok? Og hvad er nok? Igen hvem sætter rammerne? Hvad er reglementet for gruppedannelse og gruppearbejde?
Selvfølge er det ikke valgfri i det private- og offentlige arbejdsmarked, hvem man vil arbejde sammen med. Måske skal vi "blot" klædes på til det rigtige liv?

Jeg linker til en artikel, som prøver at stille samme spørgsmål som jeg selv... Så kan vi jo prøve at stille skarpt på det, når vi mødes mandag d. 7. januar.

Uniavisen - studiegruppedannelse

Husk at sætte rammerne



Mener Olga Dysthe virkelig, at man kan tvinge folk i grupper, og derefter sikrer et dialogisk klasserum eller bliver det blot et monologisk klasserum, hvor det kun er den stærke elev der bliver hørt? Knus Illeris mener, at vi lærer bedre når vi selv er aktive og er vi det, når gruppedannelse påtvinges... Spændende at finde ud af.

Det stiller derefter mit næste spørgsmål, som er en del af mit dilemma/problemstilling

Dilemma/problemstilling: Hvordan laver vi de bedste studiegrupper?
Undersøgelsesspørgsmål: Hvordan er mennesket synspunktet på gruppedannelses i det private- og offentlige erhverv? Hvilke krav stiller vi som mennesker, til hinanden i en studiegruppe?

Et andet dilemma kunne være.

Dilemma/problemstilling: Hvordan kan vi som undervisere, gøre undervisningen mere brancherelevant, så eleverne ikke mister interessen, når de er på skole.
Undersøgelsesspørgsmål: Hvilke tiltag kan branchen gøre, for at sikrer at eleverne er klar og forberedte til skolen? Det skal forstås på denne måde; Branchen er selv med til at lave målepindene/læringsforløbet for eleverne. Men hvordan kan det være, at eleverne ikke bliver klædt ordentlig på til et skoleforløb? Branchen forventer at eleverne lærer på skolen, men samtidigt er eleverne ikke orienteret nok inden et skoleforløb. Vi starter altid forfra når et skoleforløb stater.

Et andet spørgsmål jeg sidder med er; Er dette modul for tæt pakket i forhold til vores almindelige undervisning? Er der overhovedet taget højde for at nye GF elever starter i januar, samt GF prøven som også skal klares?
Hvem har sammensat kalenderen??? Min søde mormor kunne ha gjort det bedre... Det virker igen, som noget der skal jappes igennem... Jesus, min bare.

Men når det hele er sagt, så ser jeg frem til at lære baggrunden for teorierne og hvad der gør en teori for en teori og hvornår er det blot en hypotese? Eller hvornår er det gætteri og meninger?

Er teorier et resultat af empiriske studier? (Trommesolo...) Det må tiden vise.

Vi ses d. 7. januar 😀



Kommentarer

Populære opslag