Studiedag d. 24.4.19 - Taksonomi i Entreprenørskab

Hvad er faglig entreprenørskab - fy for en ske-fuld!
- Troen på sig selv og ens kompetencer, faglighed og didaktik. 
- At kende definitionen samt værdsætte andres synspunkter.
- At kunne motivere, at finde kompetencer og skabe erfaring hos vores elever.

Entreprenørskab kan deles op i 4 dimensioner, hvor det handler om at finde elevers kompetencer;

Handling
At kunne iværksætte initiativer og at virkeliggøre dem. 
At kunne analysere og håndtere økonomi og ressourcer samt risici.

Kreativitet
At kunne skabe og se idéer og muligheder.
At kunne løse problemer og udfordringer.

Omverdensrelation
At kunne iagttage og analysere social, kulturel og økonomisk kontekster.
At have en viden om verdenen, lokalt og globalt indenfor værdiskabende handlinger.

Personlig indstilling
At have indsigt i personlige og inter-subjektive ressourcer.
At have troen på sig selv i verden og kunne realisere drømme og planer.

Er sgu lidt i tvivl om hvad deres menes med mine elevers forudsætninger i forhold til den "opgave" vi er blevet stillet...

Mine elever er fra alderen 19 til 35. Alle forskellige steder i deres liv. Om det er familielivet, eller ungdomslivet der tæller et helt forskelligt. Derfor er min undervisning også præget af selvstændighed. De har selv valgt at tage uddannelsen som mekanikere. Jeg er der blot for at guide dem og sørge for at de for de rigtige teorier ind under huden og så er det Mester, som har uddannelseskontrakten, som derfor skal lære eleven hvordan man arbejder og begår sig som mekanikerlærling på et værksted.

Eleverne på mit hovedforløb, skal selvstændig kunne søge og behandle dataer, samt udmåle forskellige komponenter i motoren. De skal selvstændig kunne redegøre for deres målinger og forholde sig kritisk til disse i forhold til evt. kundeklager.

De fleste af eleverne er på et folkeskole niveau. Flere af dem har forskellige diagnoser og disse skal ligeledes respekteres i undervisningen.

Kreativiteten kan tit godt glemmes, da forløbene er korte og deres læringsmål er meget præcise, som derfor er der ikke meget tid at gøre med i forhold til eksperimenter. Jeg forsøger hver gang jeg underviser, at tilpasse undervisningen til den enkelte klasse, da klasserne bestemt ikke er ens. Nogen gange dur noget i en klassen, men overhovedet ikke i en anden klasse. Det er her, jeg som underviser, har mulighed for at arbejde kreativt, med forskellige handlinger i klassen, lære dem om omverdensrelationer og hjælpe dem med deres personlige indstillinger.
Jeg rådgiver dem på bedste vis og retter til, hvor jeg mener det gir mest mening i forhold til deres egne kompetencer og hvor dygtig den enkelte elev kan blive.

Men alt i alt er det elevens egent ansvar at søge viden og erfaringer, så de bedst muligt kan bestå deres svendeprøve.

Vi ses i næste uge...!
Nu vil jeg tegne... 😂 



Kommentarer

Populære opslag