Undervisningsdag d. 30.11.18 til ære for Anne

Gennemgang af teksterne - var de nemme eller svære at læse?

"Det flerstemmige og dialogiske klasserum" - starter svær og slutter spændende. Hun beskriver de forskellige teoretiske teorier fint og uddyber dem. 

Husk at knytte hv-ordene til de tekster vi læser. De 9 hv-ord er ikke en model, men blot en supplement til didaktik. 

"Løft læringen - brug sproget" enormt spændende mht. "pauserne" og hvordan vi får eleverne tilbage på sporret i forhold undervisningen. Hvordan motiverer vi dem og hvordan inddrager vi dem bedre i undervisningen? Er vi gode nok til at lave helhedsorienterede og differentierende undervisning?

Hvem underviser? Dem, altså eleverne eller os som undervisere? Kan vi overhovedet lære fra os? Er det ikke bedre at få eleverne til at undervise hinanden? Hvordan sikrer vi at de forstår det, der undervises i?

---

PAUSE

---

 
Præsentation at mentimeter på Menti.com - en kollaborativt medie. Brug koden 40 67 00. 
Gennemgang af de forskellige ord og deres betydninger i forhold til vores praksis. Hvorfor er disse ord særlige interessante for vores undervisning. 
Ord der er mere markante end de andre, bliver større.



                                                      Opsamling inden frokost   

Hvordan skaber vi dialog baseret undervisning?

- Forberedelse
- Gennemførelse
- Evaluering
- Engagement
- Elevdeltagelse
- Højt forventningsniveau

---

PAUSE  

---

Udvikling af undervisningsforløb


Problemstilling:

Problemstillingen er faktisk i morgen, onsdag d. 31.10.
Hvordan sikrer vi at eleverne, har en aktiv deltagelse i en teoriundervisning, da vi ofte oplever at eleverne falder fra og ikke kan holde fokus på teorien?
Pt. køres undervisningen som monologisk undervisning. 

Hvem planlægger:

Underviseren er Peter og forløbet er 1 dag i teorilokalet/værkstedet.

Hvem?

Hovedforløb 5. Unge mennesker på omkring 22 år. Autouddannelsen

Dagen er opdelt i 8 lektioner

1. lektion - Klargøring af værksted. Biler og motorer skal findes frem.
2. lektion - Peter forklarer at der er repetition af den lærte teori fra mandag og tirsdag. Er eleverne klar til at komme på værkstedet? Peter hører eleverne, hvad de har lært de sidste 2 dage. Inddrag mentimeter :-)
3. og 4. lektion - Eleverne skal beskrive 2 "dårlig" og 1 "gode" emner. Både med billeder, funktion, opbygning og udmåling. De har ca. 2x 45 min til at forberede deres emner. Hvad eleverne ikke ved, er at de i lektion 5 skal fremlægge deres præsentationer for resten af klassen. 
Fremlæggelsen foregår i ca. 15 min og derefter er der spørgerunde. Alle grupper tager den "sværeste", derefter 1 ekstra i perferien og 1 "god". 
Det første emne er midter emnet i skyen. Det næste emne, er det næst sværeste emne og det sidste er valgfrit og et de kender rigtig godt. 

Eleverne får udleveret et spørgeskema, de udfylder, når de andre grupper fremlægger.

Slut i lektion 7 og start i lektion 8 er der evaluering på dagen. 

Håber det gir bare lidt mening...

Hvilke teorier ligger til grund for vores beslutninger?

"Delt kontrol" i Odas "Det flerstemmige og dialogiske klasserum"
"Elevdeltagelse" i Odas
"Højt forventningsniveau" i Odas


Feedback fra resten af klassen er rigtig positiv. Kør løs med det!

Blir spændende at ses igen i næste uge 😁



















 


 



 











Kommentarer

Populære opslag